Visma net – affärerna i molnet redan från början

Visma.net är ett webbaserat affärssystem som redan från början är byggt i molnet. Komplett med ekonomi, lager och logistik samt hantering av reseräkningar och utlägg. Den breda och djupa funktionaliteten gör att Visma.net passar medelstora till större företag med mer komplex redovisning.

Schemalagda transaktioner och processer

Genom att schemalägga återkommande transaktioner och processer som fakturautskick, bankbetalningar, periodiseringar och avskrivningar kan ni minimera det manuella arbetet och frigöra interna resurser.
Du kan enkelt bygga in en villkorsstyrd intelligens som exempelvis ser till att fakturor över en viss summa flaggas för kontroll medan de med ett belopp under den bestämda summan skickas iväg automatiskt. Detta ger dig full kontroll med minimal manuell insats.

Flödesautomatisering

Förutom att schemalägga specifika transaktioner och processer kan du automatisera hela flöden, till exempel hanteringen från order till betalning. Hantera kundfakturering i ett elektroniskt automatiserat flöde så slipper du frisläppa, skriva ut och skicka fakturor till kunden manuellt eftersom detta sker elektroniskt och automatiskt. När kundinbetalningarna sedan kommer in matchas de automatiskt mot öppna fakturor i Visma.net. Du sparar värdefull tid.

Stansa eller importera transaktioner

Du kan också använda flexibla konton och underkonton för att integrera och konsolidera hela din verksamhet. Visma.net innehåller lokalt anpassade funktioner såsom standardkontoplan, rapporter och verifikationsregistrering, speciellt utformade för den svenska marknaden. Visma.net hanterar även budget, automatfördelningar,
flervalutahantering och återkommande transaktioner.

Visma.net AutoInvoice – hantera alla fakturor elektroniskt

Hantera alla kund- och leverantörsfakturor elektroniskt, oavsett i vilket format dina leverantörer skickar fakturor eller hur dina kunder vill ta emot fakturor. Godkänn fakturor via webbläsare, på smartphone eller surfplatta.

Kundreskontra

Dra nytta av elektronisk fakturering. Hantera kundfakturor, kontanthantering, och påminnelse- och kravhantering. Skicka elektroniska fakturor via Visma.net AutoInvoice, skicka kundsaldon via e-post och samla in och registrera utestående betalningar. Du kan också integrera och dela information med huvudboken.

Visma.net Autopay – banktransaktioner direkt i systemet

Spara tid, pengar och öka kontrollen. Visma.net AutoPay integrerar affärssystemet med din bank, så att du kan hantera elektroniska betalningar och banktransaktioner direkt i affärssystemet.

Spåra leverantörsbetalningar och automatisera betalningsprocesser. Hantera förskottsbetalningar och relevanta rabatter. När en faktura betalts sker de finansiella transaktionerna i Visma.net Financials automatiskt.

Ha ekonomisk kontroll. Hantera ditt kassaflöde och prognosticera din kassa närsomhelst, och i flera valutor. Här kan du också spåra transaktioner och utföra bankavstämningar snabbt och enkelt.

Visma.net Logistics – order och Lager

Visma.net Logistics är en logistiklösning som förser dig med aktuella försäljningssiffror, visar vilka varor som kommer in till och går ut från lagret, visar när en beställning är klar för leverans och mycket mer.

Få snabbt information om dina kunder; ekonomisk information, orderstock, planerade leveranser, statistik, etc. Detsamma gäller för leverantörer och artiklar. Informationen kan filtreras på datum och anpassas efter dina specifika behov.

Visma.net Logistics ger ditt företag en effektiv strukturell process. Med rätt information om din verksamhet vet du vad du behöver prioritera. Det gör att du kan undvika misstag.

Nyckelfunktioner i Visma.net Logistics

Lagerjustering
Justering med möjlighet till kategorisering, spårning av orsak, samt uppdatering av huvudboken.

Värderingsmetod
Stöd för flera olika lagervärderingsprinciper, även per artikel. Du kan välja mellan standardkostnad, genomsnitt eller FIFO för dina lagervaror och lagervärdering.

Orsakskoder
Gör det möjligt att mäta trender, upptäcka förbättringsområden och kan kopplas till både huvudbokskonton och koddelar för redovisning.

Batch- och serienummer Spåra artiklar via batch- eller serienummer. Batch- och serienummer kan tilldelas,
eller skapas manuellt, när du tar emot, bokar eller paketerar artiklar. Batch- och serienummer kan också tilldelas bäst-före eller utgångsdatum. För att minimera förluster på grund av utgångna artiklar kan artiklar plockas utifrån tidigast utgångsdatum.

Överföringar
Överför lagervaror med hjälp av lageröverföring från en plats till en annan med rätt orsakskod.

Flera lager
Hantera flera lager med platsspecifika kvantiteter, fördelningar och kostnader. Lägg ordrar till ett centrallager och omfördela artiklar till olika lager automatiskt.

Lagerplats
För varje lagerplats kan man ange flera egenskaper för enklare lagerhantering.

Fysisk inventering
Inventeringsrutiner med möjlighet till styrning av avvikelser och kontering i huvudboken.

Lagerrapporter
En uppsättning standardrapporter medföljer. Ta enkelt fram rapporter för information om aktuellt och historiskt lager.

Enhetshantering
Hantering av flera enheter per artíkel och korsreferenser för omräkning av en enhet till en annan.

Alternativt artikelnummer
Möjlighet till alternativa artikelnummer för t.ex. globala artiklar samt hantering av streckkoder.

Grupperingar för artiklar
Skapa grupperingar för att identifiera och gruppera varor.

Försäljningskategorier
Skapa försäljningskategorier för en effektiv prishantering.

Intrastat
Stöd för alla länder i EU.

Visma.net Expense – enklare reseräkningar

Utläggsrapportering är pappersbaserat, lätt att göra fel, tidskrävande och ofta en frustrerande process. Visma.net Expense är en molntjänst som förenklar hanteringen av traktamente, milersättning och utläggsregistrering.

Den ger dig möjlighet att göra dina reseräkningar var som helst, när som helst och på vilken enhet som helst – på en läsplatta, PC eller Mac – hemma eller på jobbet – där det passar dig bäst.

Bäst av allt, tjänsten hjälper dig att registrera dina resor och utlägg snabbt och enkelt. Dessutom slipper du dubbelregistrering. Det säkerställer att du får rätt ersättning och att redovisningen blir korrekt.

Mobil skanning eliminerar besväret med borttappade kvitton, eftersom du kan fotografera och ladda upp bilder av kvitton direkt i lösningen. Ditt kreditkort kan kopplas till tjänsten vare sig det gäller resor och utlägg på hemmaplan eller utomlands, kan du enkelt och snabbt registrera dessa. Så fort dina utlägg är registrerade skickas de elektroniskt till din chef för granskning och godkännande.

Visma.net Expense kan användas som en fristående lösning och underlagen kan enkelt importeras till valfritt lönesystem, men den kan även integreras med Visma Agda.

Fördelar med Visma.net Expense

Snabbt och enkelt att komma igång
Med Visma.net Expense behöver du inte installera någon programvara och betalar bara för de användare som du behöver. Ett välkomnande epost-meddelande skickas ut till nya användare, som ger dem omedelbar tillgång till tjänsten. Därifrån är det bara att klicka och köra igång.

Lösningen kräver ingen utbildning. Allt du behöver veta hittar du i onlinehjälpen. Systemet innehåller också en separat snabbguide, som ger en fullständig beskrivning av hur du registrerar i Visma.net Expense.

Snabb och effektiv registrering
Anställda kan registrera sina resor och utlägg var som helst och på vilken enhet som helst. Du kommer dessutom att guidas genom processen och får en sammanfattning av vad som återstår i varje steg på vägen. Detta, tillsammans med snabb registrering och effektiv godkännandeprocess, sparar tid för alla.

Alla bestämmelser hanteras, vilket gör att du behöver registrera minimalt med information. För att säkerställa en korrekt redovisning, kan du distribuera alla resekostnader (procent), eller transaktioner (procent eller belopp) mellan olika kostnadsställen.

I Visma.net Expense kan du bifoga elektroniska kvitton. Dessa kan kopplas från olika källor, till exempel från appen Visma Attach via mobil skanning, Dropbox eller från din dator.